| کاربست پداگوژی محتوا در آموزش سواد مالی کودکان: تحلیل کتابها و مجموعههای صوتی |
| کد مقاله : 1048-6THEEPCK |
| نویسندگان |
|
مرضیه دهقانی *1، نگین فخار2، معصومه ملالو3 1عضو هیئت علمی و دانشیار گروه روش ها و برنامه های درسی و آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 3کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| در پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش سواد مالی در کتابهای چاپی و صوتی کودکان ایران طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ انجام شد. با توجه به اهمیت سواد مالی در شکلگیری مهارتهای پایدار اقتصادی و ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی مؤثر، کتابها و مجموعههای صوتی کودکان از منظر همسویی با اصول پداگوژی محتوا (PCK) تحلیل شدند. روش پژوهش «گسترهپژوهی» بوده و دادهها از طریق جستجو در کتابفروشیها، انتشارات کودک و نوجوان، اپلیکیشنهای کتابخوان گردآوری شد. نتایج نشان داد ۹۴ عنوان کتاب چاپی و ۶ کتاب صوتی با محوریت آموزش سواد مالی منتشرشده است. مفاهیمی همچون پسانداز، تفاوت نیاز و خواسته، بودجهبندی و کارآفرینی در منابع بررسیشده حضور پررنگی داشتهاند، اما اغلب آثار فاقد طراحی آموزشی مبتنی بر اصول PCK بودهاند. ضعف در بومیسازی فرهنگی، کمبود روشهای فعال و مشارکتی از مهمترین کاستیهاست. یافتهها بر ضرورت بازطراحی منابع آموزشی با تأکید بر سه مؤلفه اصلی PCK - دانش محتوا، دانش پداگوژیک و شناخت بافت فرهنگی- تأکید دارد. در پایان، راهکارهایی در سطوح نویسندگان، ناشران، نظام آموزشی، سیاستگذاران، رسانهها و حوزه فناوری ارائه شد تا آموزش مالی کودکان به شکلی مؤثرتر و پایدارتر تحقق یابد. |
| کلیدواژه ها |
| پداگوژی محتوا، سواد مالی، مهارتهای اقتصادی، آموزش کودک. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |