اثربخشی آموزش مبتنی بر مغز بر باورهای انگیزشی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1043-6THEEPCK
نویسندگان
مرجان معیری *1، پروانه امیری پور2
1استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مغز بر باورهای انگیزشی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی انجام‌شده است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان پسر رشته آموزش ابتدایی پردیس شهید بهشتی هرمزگان بود که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش تعداد 56 نفر بود که با روش تصادفی ساده به‌عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران(1991) استفاده شد. ابتدا افراد هر دو گروه مورد پیش‌آزمون قرار گرفتند سپس آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت یک ماه تحت یادگیری مغز محور قرار گرفتند. پس از پایان مداخله بر روی گروه آزمایش، آزمودنی‌های هردوگروه به‌وسیله پس‌آزمون مورد ارزیابی قرارگرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مغز بر ابعاد باورهای انگیزشی(خودکارآمدی، جهت‌گیری هدف، ارزش‌گذاری درونی، عدم اضطراب امتحان) دانشجو معلمان تأثیر مثبت و معناداری داشته است(p<0/05). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر مغز باعث افزایش باورهای انگیزشی دانشجو معلمان شده است. از آنجا که آموزش مبتنی بر مغز موجب افزایش باورهای انگیرشی دانشجو معلمان می شود پیشنهاد می گردد معلمان به عنوان مجریان برنامه درسی می توانند از یافته های این پژوهش در جهت تدریس موثر و کارآمد و کاربردی تر در مدارس استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
آموزش مبتنی بر مغز، باورهای انگیزشی، دانشجو معلمان، آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر