اثر به کارگیری آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ی پنجم دبستان
کد مقاله : 1024-6THEEPCK
نویسندگان
مائده شاه حیدری *
آموزگار رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش مبتنی بر بازی‌وارسازی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی، با تأکید بر ارتقای دانش محتوایی ـ پداگوژیک (PCK) معلمان علوم تجربی است. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود که 80 نفر به روش نمونه‌گیری .خوشه‌ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 40 نفر). ابزار گردآوری داده‌ها آزمون عملکرد تحصیلی معلم‌ساخته بود که پایایی آن با آلفای کرونباخ 90/0 محاسبه شد. گروه آزمایش طی چند جلسه مباحث منتخب علوم تجربی پنجم را در قالب آموزش بازی‌وارسازی‌شده فراگرفت و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش در مقایسه با کنترل به‌طور معناداری افزایش یافته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش مبتنی بر بازی‌وارسازی می‌تواند در چارچوب رویکرد PCK به‌عنوان راهبردی نوین، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم تجربی را بهبود دهد و مهارت‌های تدریس معلمان علوم را در استفاده از روش‌های فعال و یادگیری معنادار تقویت کند.
کلیدواژه ها
بازی‌وارسازی، عملکرد تحصیلی، علوم تجربی، PCK، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر