| تدوین الگوی کیفی جامع انتقال آموزش بر مبنای توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1016-6THEEPCK |
| نویسندگان |
|
زینب محمودی *1، سعید تابش2، حمیدرضا قزلسفلو3 1معلم تربیت بدنی 2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس،، گنبدکاووس، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش تدوین الگوی جامع انتقال آموزش بر مبنای توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر روش دادهبنیان بود. تعداد 40 نفراز افرادآگاه و خبره به عنوان جامعه آماری پژوهش شامل معاونت آموزش دوره متوسطه، مدیر کل تربیت بدنی و سلامت اداره کل، معاونت آموزش دوره متوسطه، مدیر کل تربیت بدنی مجموعههای آموزشی استان گلستان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تعداد 13 نفر خبره به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شد و دادهها از طریق روش تحلیل متون مصاحبه و کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای آموزشهای تخصصی و توانمندسازی مستمر، حمایتهای مدیریتی و تشویقها، و دسترسی به منابع آموزشی بهروز اثر معناداری بر توانمندسازی شغلی معلمان دارند. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که از طریق برگزاری دورههای آموزشی ویژه، ایجاد شرایط بهتر برای یادگیری مستمر و تقویت ارتباطات میان معلمان و مسئولان آموزشی، کیفیت آموزش و انتقال آموزش بهبود یابد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان مبنای طراحی و اجرای برنامههای توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی در جهت بهبود کیفیت آموزش و انتقال مهارتها و دانشهای تخصصی از سوی مدیران صفی و ستادی وزارت آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| انتقال آموزش، توانمندسازی شغلی، نظام آموزشی، معلمان تربیت بدنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |