رابطه بین دانش محتوایی و دانش پداگوژیک معلمان در ارتقای کیفیت تدریس کتاب مطالعات اجتماعی ابتدایی
کد مقاله : 1014-6THEEPCK
نویسندگان
فاطمه سادات امیرفخریان *
معلم
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دانش محتوایی و دانش پداگوژیک معلمان با کیفیت تدریس آنان در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، ۳۳۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق‌ساخته سنجش دانش محتوایی، دانش پداگوژیک و کیفیت تدریس بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد بین دانش محتوایی (۰/۳۸۱ = r) و دانش پداگوژیک (۰/۶۹۲ = r) با کیفیت تدریس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۱ > p). نتایج رگرسیون نشان داد که این دو متغیر در مجموع ۵۱ درصد از واریانس کیفیت تدریس را تبیین می‌کنند که سهم دانش پداگوژیک (β = ۰/۶۳۲) به مراتب بیشتر از دانش محتوایی (β = ۰/۱۴۲) بود. یافته‌ها بر اهمیت توجه همزمان به هر دو نوع دانش معلم، اما با اولویت‌دهی به ارتقای دانش پداگوژیک به عنوان عامل کلیدی در بهبود کیفیت تدریس مطالعات اجتماعی تأکید کرد. این نتایج می‌تواند مبنای علمی برای بازنگری در برنامه‌های آموزش معلمان و دوره‌های ضمن خدمت قرار گیرد.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی، دانش پداگوژیک، کیفیت تدریس، مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر