چالشهای مدیریت کلاس درس در مدارس چند پایه
کد مقاله : 1005-6THEEPCK
نویسندگان
مریم حسینی اصل *1، نساء ولیزاده2، فاطمه زرین دوست2
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران
چکیده مقاله
کلاس‌های چندپایه یکی از پدیده‌های رایج در مدارس روستایی و کم‌جمعیت کشورها، به‌ویژه ایران، محسوب می‌شود. مدیریت این کلاس‌ها با چالش‌های متعددی همراه است که می‌تواند بر کیفیت آموزش و یادگیری تأثیر منفی بگذارد. این مقاله با هدف بررسی چالش‌های اصلی مدیریت کلاس در کلاس‌های چندپایه تدوین شده است. روش پژوهشی از نوع کیفی و توصیفی می‌باشد. جامعه آماری تمامی معلمان شاغل در مدارس چند‌پایه در سال تحصیلی 1404-1403 شهر خوی بودند که تعداد 20 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس و تا حد اشباع داده‌ها در پژوهش شرکت کردند. برای جمع-آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌سازمان یافته استفاده شد. روایی محتوایی سؤال‌های مصاحبه، توسط متخصصین تأیید شد. برای افزایش دقت تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها از روش پرسش از همکار، کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه و مسیر ممیزی استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مشکلاتی نظیر برنامه‌ریزی آموزشی هم‌زمان برای چند گروه سنی، کمبود زمان، امکانات، عدم همکاری والدین، محدودیت‌های اقتصادی، معلمان کم‌تجربه، عدم حمایت سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان از مهم‌ترین موانع مدیریت اثربخش در این کلاس‌ها هستند.
کلیدواژه ها
کلاس‌های چندپایه، مدیریت کلاسی، برنامه‌ریزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر