دومین پیش نشست همایش دانش پداگوژی محتوا ( PCK ) در آموزش ابتدایی برگزار شد
دومین پیش نشست همایش دانش پداگوژی محتوا ( PCK ) در آموزش ابتدایی در روز چهارشنبه مورخ 28 آبان ماه ساعت 10 صبح با عنوان: چیستی ، چرایی و راهبردهای توسعه دانش پداگوژی محتوا ( PCK ) برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر گرمابی عضو هیات علمی پردیس حکیم فردوسی و مدیر گروه علوم تربیتی ارائه خود را به طرح سوالی در باب : چه چیزی معلم را به یک معلم خوب تبدیل می کند؟ شروع کرد در ادامه صحبت های دکتر گرمابی به شرح ذیل بیان گردید :معلمی یک علم است چون قواعد،نظریه ها و روش مندی دارد.معلمی یک هنر است چون با انسان سروکار دارد و نیازمند ظرافت،تخیل،احساس و مهارت های عمیق انسانی است.آیا دانش صلاحیت های معلمی را می توان آموخت: این دانش ها عبارتند از : دانش تخصصی ، دانش برنامه درسی،دانش مدرسه،دانش نظام فلسفی و ارزشی ،دانش یادگیرندگان،دانش تربیتی
یک معلم چه چیزهایی را باید بداند تا بتواند هنرمندانه عمل کند: شناخت روان دانش آموزان ، مهارت های غیرکلامی PCK به زبان ساده : یعنی دانستن بهترین راه برای آموزش یک محتوا به یک گروه از دانش آموزان بعدهای PCK : تعداد 4 بعد دارد : دانش مخاطب، دانش تخصصی ، دانش شخصی و دانش برنامه ریزیدانش پداگوژی محتوا به معلم کمک می کند تا بهترین استراتژی های محتوا را از بهترین کانال های ارتباط با دانش آموز را بکار گیرداز تاثیر فضای مجازی و فناوری های یادگیری در توسعه حرفه ای خود نبایستی غافل شویم در کشور ژاپن بازنشسته ها بکارگیری می شوند تا در پایه اولی ها که نیازمند تجربه بالایی هستند مشغول شوند یعنی دانش پداگوژی محتوا نیازمند کسب تجربه است.
ارائه خانم دکتر ملکی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز تجربه عامل کلیدی ایجاد و توسعه PCK : اما تجربه ای که با تامل همراه باشد تامل نوعی تفکر است که یک تفکر اعتقادی دقیق و چرخه ای است تامل می تواند : بعد از عمل باشد ، حین عمل باشد و قبل از عمل باشدراه هایی که تامل و توسعه را تسهیل می کند : نگارش تاملاتی ( دفتر تاملات ) ،فیلمبرداری از کلاس و دانش آموز ، درس پژوهی، روایت کاوی و اقدام پژوهی و داشتن دوست نقادPCK چیزی است که خودمان بایستی در خود توسعه بدهیم و هیچکسی غیر از خودمان نمی تواند به ما کمک کند
تجربه رو باید نوشت و یا فیلم گرفت تا در یاد بماند چون خیلی زود از حافظه خارج می گرددفیلم برداری از تدریس و توسعه آن یک روش عالی در این زمینه می باشدقرار گرفتن در مقابل دوربین و اجرای تدریس و سپس با بازبینی فیلم تدریس ،اقدام به رفع خطاها و ایرادات تدریس نمایند، آنالیز فیلم در همان روز تدریس بایستی انجام گیرد تا یادگیری اتفاق بیافتد.
در ادامه همایش نیز تنی چند از دانشجومعلمان به بیان دیدگاه ها و سوالات پیرامون بحث موردنظر پرداختند و اساتید پاسخگوی سوالات ایشان بودند.

