سومین پیش نشست ششمین همایش دانش پداگوژی محتوا ( PCK ) در آموزش ابتدایی برگزار شد.
18 آذر 1404
پیشنشست تخصصی «دانش محتوا در آموزش ابتدایی: فرصتها و نقش هوش مصنوعی در آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه» با حضور جمعی از اساتید و متخصصان به صورت مجازی برگزار شد. این نشست با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی در ارتقای فرایند یاددهی ـ یادگیری و تحلیل شیوههای تولید و بهکارگیری دانش محتوا برای دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزار گردید.
این رویداد با همکاری دانشگاه فرهنگیان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و انجمن فناوری آموزشی ایران برگزار شد و زمینه تبادل نظر درباره چالشها و فرصتهای آموزش ابتدایی در عصر دیجیتال را فراهم کرد.
محورهای اصلی نشست عبارت بود از:
- نقش هوش مصنوعی در بهبود یادگیری دانشآموزان، بهویژه فراگیران با نیازهای ویژه.
- اهمیت تولید و سازماندهی دانش محتوا متناسب با ویژگیهای فردی دانشآموزان استثنایی.
سخنرانان
دکتر اسماعیل زارعی زوارکیاستاد تمام دانشگاه علامه طباطباییموضوع: معرفی برنامه درسی تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیازهای ویژهدکتر زارعی بر ضرورت تربیت متخصصان طراحی آموزشی ویژه تأکید و تجربههای دانشگاه علامه در تربیت طراحان آموزشی را تشریح کرد.
دکتر رحیم مرادیعضو هیأت علمی دانشگاه اراک و قائممقام سازمان آموزش و پرورش استثناییموضوع: قابلیتهای هوش مصنوعی در طراحی محیطهای یادگیریوی به معرفی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در شخصیسازی محتوا، طراحی محیطهای تعاملی و فراهمسازی دسترسپذیری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
شرکتکنندگان بر نقش هوش مصنوعی در ارتقای عدالت آموزشی، ضرورت تولید دانش محتوا با رویکرد بینرشتهای، و اهمیت تربیت متخصصان طراحی محیطهای یادگیری ویژه تأکید کردند. همچنین بر تقویت همکاری میان دانشگاهها و نهادهای تخصصی برای توسعه فناوریهای آموزشی تأکید شد.
این پیشنشست با امید به تداوم نشستهای تخصصی برای حمایت از تحول علمی و فناورانه در آموزش ابتدایی به کار خود پایان داد.

.jpeg)